Zasadniczym celem seminarium była wymiana doświadczeń praktyków więziennych z kadrą naukową. W seminarium wzięli udział przedstawiciele świata naukowego z Uniwersytetu Gdańskiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Pedagogium-Wyższej Szkoły Społecznej w Warszawie, Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz przedstawiciele resortów: więziennictwa, sądownictwa, policji, kurateli sądowej oraz kultury. Gośćmi seminarium byli także studenci pedagogiki Kolegium Jagiellońskiego Toruńskiej Szkoły Wyższej oraz członkowie Koła Terenowego Polskiego Towarzystwa Penitencjarnego przy KJ-TSW.
Seminarium otworzył Dyrektor Zakładu Karnego Nr1 w Grudziądzu wraz z Prezydentem Miasta Grudziądza p. Robertem Malinowskim. Wykład inaugurujący pt. „Resocjalizacja przez twórczość – wymiarem readaptacji społecznej”. wygłosił prof. dr hab. Marek Konopczyński – Rektor Pedagogium Wyższej Szkoły Społecznej w Warszawie. Profesor w swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie nowoczesnej twórczej resocjalizacji w pracy penitencjarnej. Po wykładzie zebrani mieli okazję obejrzeć spektakl teatralny w wykonaniu grupy skazanych, pt. „Na Arce o ósmej” w reżyserii Krzysztofa Rotnickiego.
Dalsza część seminarium miała miejsce w Muzeum im. ks. dr. Wł. Łęgi w Grudziądzu, gdzie nastąpiło rozstrzygnięcie II Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego organizowanego przez Zakład Karny Nr 1 w Grudziądzu pt. „Kobieta twórcza czyli o sztuce bycia kobietą”. Wykład towarzyszący wystawie wygłosiła prof. zw. dr hab. Maria Szyszkowska: (filozof, była Sędzia Trybunału RP, Senator, nominowana do pokojowej nagrody Nobla, wieloletni wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego) pt. „Uszlachetniający sens twórczości”.
Drugi, konferencyjny dzień spotkań przebiegał w Ośrodku Doskonalenia Kadr Służy Więziennej “Zacisze” w Suchej. Panel naukowy współprowadził wykładowca KJTSW – Jacek Pekról, zaś wykład z ramienia uczelni wygłosił dr hab. Wojciech Gulin pt. „Aktywność twórcza osadzonych, a zwiększenie poziomu empatii”.
W trakcie dwudniowego spotkania można było prześledzić zależności występujące pomiędzy różnorodnymi formami twórczości więziennej, a drogą oczekiwanej resocjalizacji.