Studia inżynierskie
Lotnictwo i kosmonautyka
STUDIA INŻYNIERSKIE
Informacje podstawowe o kierunku
Nazwa szkoły wyższej
Akademia Jagiellońska z siedzibą w Toruniu
Nazwa jednostki organizacyjnej
Wydział Nauk Technicznych
Dziekan Wydziału Nauk Technicznych
dr inż. Włodzimierz Wysocki
Nazwa kierunku
Lotnictwo i kosmonautyka
Profil kształcenia
Praktyczny
Forma studiów
Niestacjonarna
STUDIA INŻYNIERSKIE
LOTNICTWO I KOSMONAUTYKA W AJ!
Studia kształcące inżynierów w najbardziej pożądanych dzisiaj specjalnościach:
- Napędy w lotnictwie i kosmonautyce – mechanik
- Zarządzanie ruchem lotniczym
- Bezzałogowe statki powietrzne
Nowy kierunek, nowe możliwości, nowe perspektywy!
STUDIA INŻYNIERSKIE
Obszar wiedzy
Kierunek lotnictwo i kosmonautyka należy do: obszaru wiedzy z zakresu nauki techniczne,
dziedzina nauk technicznych, dyscyplina:
- budowa i eksploatacja maszyn,
- elektronika,
- elektrotechnika,
- mechanika,
- telekomunikacja,
- informatyka,
- automatyka i robotyka.
Dyscypliną wiodącą na kierunku kształcenia lotnictwo i kosmonautyka jest budowa i eksploatacja maszyn.
STUDIA INŻYNIERSKIE
Pozostałe obszary
Poza obszarem wiedzy nauk technicznych w skład kierunku wchodzą również takie obszary kształcenia jak:
- Obszar wiedzy z zakresu nauk humanistycznych, dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina- historia, filozofia , nauki o zarządzaniu.
- Obszar wiedzy z zakresu nauk społecznych, dziedzina nauk społecznych, dyscyplina-psychologia, socjologia, nauki o bezpieczeństwie.
- dziedzina nauk ekonomicznych, dyscyplina-nauki o zarządzaniu
- dziedzina nauk prawnych- prawo
- Obszar wiedzy, nauki przyrodnicze; dziedzina ochrona środowiska.
- Obszar wiedzy z zakresu nauk ścisłych, dziedzina nauk matematycznych, dyscyplina matematyka i informatyka
- dziedzina nauk fizycznych, dyscyplina fizyka
- dziedzina nauk chemicznych, dyscyplina ochrona środowiska
Lotnictwo i kosmonautyka
Kariera po studiach
Zatrudnienie w lotnictwie cywilnym i wojskowym
Zatrudnienie w służbach naziemnych eksploatujących sprzęt lotniczy
Zatrudnienie w zakładach produkcyjnych i remontowych przemysłu lotniczego
Zatrudnienie w transporcie lotniczym
Obsługa naziemna portów lotniczych
Infrastruktura transportu lotniczego
STUDIA INŻYNIERSKIE
Pozostałe obszary
Lotnictwo jest dziedziną techniki zajmującą się konstruowaniem i zastosowaniem maszyn latających. Program studiów zakłada zgłębianie wiedzy o pojazdach latających w obrębie atmosfery ziemskie jnp. na zajęciach z budowy silników oprócz samolotowych studenci będą poznawać także składowe silników rakietowych. Absolwent, który otrzymuje tytuł zawodowy inżyniera służb lotniczych powinien posiadać wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie konstruowania, wytwarzania, eksploatacji i remontów statków powietrznych i obiektów latających.
Kształcenie na kierunku lotnictwo uwzględnia potrzeby użytkowników statków powietrznych i innych obiektów latających w zakresie ich eksploatacji z uwzględnieniem wymaganych przepisów międzynarodowych dotyczących kwalifikacji personelu zatrudnionego w jednostkach branży lotniczej: krajowych i zagranicznych, zwłaszcza w podmiotach europejskich.
Przygotowuje absolwenta do zespołowej lub samodzielnej działalności zawodowej w zakresie: budowy i projektowania obiektów latających, w zakresie silników lotniczych, w zakresie wyposażenia pokładowego, w zakresie technologii lotniczej i kosmicznej, w zakresie materiałów lotniczych, w zakresie eksploatacji i remontu statków latających.
Absolwent będzie przygotowany do wykonywania zadań inżynierskich w nowoczesnych zakładach przemysłu lotniczego. Co więcej będziesz mógł także posiadać umiejętności przenoszenia nowoczesnej technologii lotniczej do innych gałęzi przemysłu, a szczególnie tych, które realizujących zadania dla lotnictwa. Będzie mógł pracować w lotnictwie cywilnym, służbach naziemnych eksploatujących sprzęt lotniczy czy zakładach produkcyjnych i remontowych przemysłu lotniczego.
Absolwent tego kierunku nabędzie wiedzę i umiejętności w zakresie:
Matematyki stosowanej
Struktury Materii
Ogólnych podstaw automatyki i sterowania
Ogólnych podstaw automatyki i sterowania, w tym dotyczącą rodzajów i struktur układów sterowania, elementów układów regulacji, podstaw modelowania układów dynamicznych, projektowania i analizy liniowych układów regulacji, w zakresie ogólnych podstaw automatyki i sterowania, w tym dotyczącą rodzajów i struktur układów sterowania, elementów układów regulacji, podstaw modelowania układów dynamicznych, projektowania i analizy liniowych układów regulacji, wiedzę na temat drgań w fizyce i technice. Zna zjawiska aeroelastyczne występujące w lotnictwie, ich charakterystyki, opis matematyczny, metody badań i sposoby zapobiegania.
Wiedzę związaną z niektórymi obszarami inżynierii lotniczej i kosmicznej w zakresie konstrukcji płatowców lub konstrukcji zespołów napędowych i teorii spalania lub projektowania integracji i symulacji systemów pokładowych lub kosmonautyki, wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, a zwłaszcza eksploatacji statków powietrznych.
Potrafi sporządzić i odczytać dokumentację techniczną zawierającą rysunek techniczny oraz opisać geometrię konstruowanego urządzenia i jego części przy pomocy trójwymiarowego oprogramowania CAD, planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki, oceniać błędy pomiarowe, weryfikować wyniki obliczeń i wyciągać wnioski, wykorzystać poznane metody matematyczne i modele fizyczne, a także obliczenia i symulacje komputerowe w procesach projektowania, modelowania i oceny własności mechanicznych i eksploatacyjnych typowych układów i urządzeń mechanicznych.
Potrafi zastosować poznane zasady i prawa mechaniki klasycznej do tworzenia ilościowego opisu podstawowych zjawisk mechanicznych w układach technicznych.
Potrafi dokonać analizy wytrzymałości i stateczności wybranych rodzajów konstrukcji oraz zaprojektować proste urządzenie mechaniczne, obliczyć charakterystyki prostych procesów termodynamicznych, rozwiązać proste zagadnienia z zakresu statyki, kinematyki i dynamiki płynów, objaśnić zasadę działania wybranych przyrządów pomiarowych i wykorzystać je w badaniach eksperymentalnych w laboratorium.
Przeanalizować właściwości lotne i obciążenia wybranych statków latających i wytrzymałość ich struktur. Potrafi dobrać i przeanalizować właściwości ich napędów i wyposażeni, dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla lotnictwa i kosmonautyki, cenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla lotnictwa i kosmonautyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia oraz zaprojektować zgodnie z zadaną specyfikacją prosty statek latający i skonstruować wybrane jego elementy używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Języka obcego
Absolwent po zrealizowaniu wszystkich efektów kształcenia powinien posługiwać się:
- uporządkowaną wiedzę w zakresie fizyki matematyki stosowanej niezbędną do zrozumienia i wykorzystania formalizmu matematycznego stosowanego do opisu podstawowych zjawisk termomechanicznych i elektrycznych, a także przeprowadzania podstawowych obliczeń związanych z zagadnieniami projektowania i modelowania układów technicznych.
- wiedzą nt. struktury materii oraz jej właściwości mechanicznych, elektromagnetycznych i optycznych w zakresie umożliwiającym zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w urządzeniach technicznych oraz zasad działania typowych urządzeń pomiarowych i diagnostycznych; zna ogólne zasady pomiarów wielkości fizycznych oraz metody analizy ich wiarygodności i błędów pomiarowych.
- wiedzą nt. i praktycznych umiejętności w zakresie konstruowania, wytwarzania i eksploatacji statków powietrznych i innych obiektów latających (wiedza powinna obejmować nowoczesne technologie i środki informacyjne oraz wymagania międzynarodowych instytucji lotniczych).
- wiedzą nt. podstawy programowania komputerów, ma podstawową wiedzę w zakresie prowadzania i walidacji obliczeń inżynierskich na komputerach, znać podstawowe algorytmy numeryczne matematyki stosowane.
- wiedzą nt. na temat materiałów stosowanych w lotnictwie, metod ich wytwarzania, obróbki i starzenia się, w tym korozji i zabezpieczeń antykorozyjnych.
- wiedzą związaną z niektórymi obszarami inżynierii lotniczej w zakresie konstrukcji płatowców lub konstrukcji zespołów napędowych i teorii spalania lub projektowania integracji i symulacji systemów pokładowych.
- wiedzą nt. podstawowych metod, technik, narzędzi i materiałów stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie odpowiednim dla lotnictwa i kosmonautyki, wiedzą o trendach rozwojowych w lotnictwie.
- wiedzą nt. zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla lotnictwa.
Umiejętności
Umiejętności z zakresu:
- samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
- sporządzania i odczytywania dokumentacji techniczne zawierającej rysunek techniczny oraz opisać geometrię konstruowanego urządzenia i jego części przy pomocy trójwymiarowego oprogramowania CAD.
- planowania i przeprowadzania eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji komputerowych, interpretowania uzyskanych wyników, oceniania błędów pomiarowych, weryfikowania wyników obliczeń i wyciągania wniosków.
- wykorzystania poznanych metod matematycznych i modeli fizycznych, a także obliczenia i symulacji komputerowych w procesach projektowania, modelowania i oceniania własności mechanicznych i eksploatacyjnych.
- napisania prostego programu obliczeniowo/symulacyjnego wykorzystując poznane algorytmy numeryczne i języki programowania, posługiwania się podstawowymi narzędziami do obróbki i wizualizacji wyników, przeprowadzania krytycznych analiz wyników.
- zastosowania poznanych zasad i praw mechaniki klasycznej do tworzenia ilościowego opisu podstawowych zjawisk mechanicznych w układach technicznych, dokonania analizy wytrzymałości i stateczności wybranych rodzajów konstrukcji oraz zaprojektowania prostych urządzeń
- obliczania charakterystyk prostych procesów termodynamicznych, rozwiązywania prostych zagadnień z zakresu statyki, kinematyki i dynamiki płynów, objaśniania zasad działania wybranych przyrządów pomiarowych i wykorzystania ich w badaniach eksperymentalnych w laboratorium.
- dokonania krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i oceny istniejących w lotnictwie i kosmonautyce rozwiązań technicznych, w szczególności urządzeń, obiektów, systemów, procesów, usług.
- przeanalizowania właściwości lotnych i obciążenia wybranych statków latających i wytrzymałość ich struktur, dobru i przeanalizowania właściwości ich napędów i wyposażenia.
- dokonania identyfikacji i sformułowania specyfikacji prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla lotnictwa.
- oceny przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla lotnictwa oraz wyboru i zastosowania właściwych metod i narzędzi.
- zaprojektowania zgodnie z zadaną specyfikacją prostego statku latającego i skonstruowania wybranego jego elementu używając właściwych metod, technik i narzędzi.
- przygotowania w języku polskim i obcym dobrze udokumentowanego opracowania problemów z zakresu lotnictwa, przygotowania i przedstawienia krótkiej prezentacji poświęconej wynikom realizacji zadania inżynierskiego z zakresu lotnictwa.
Kompetencje
Kompetencje społeczne
- potrzeba ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
- świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
- świadomość konieczności działania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
- świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związaną z pracą zespołową.
- myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy.
- potrzeba przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
Partner
Partnerzy kierunku
STUDIA INŻYNIERSKIE
Czesne
I rok:
12x550zł
400zł
=
6600 zł
4800zł
II rok:
12x550zł
450zł
=
6600 zł
5400zł
III rok:
12x550zł
450zł
=
6600 zł
5400zł
IV rok:
6 x 800zł
=
4800zł