Celem studiów podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej edukacji włączającej jest przygotowanie specjalistów do pracy w zróżnicowanym środowisku edukacyjnym, gdzie integracja i włączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) są priorytetem.
Program studiów ma na celu wyposażenie słuchaczy w teoretyczną i praktyczną wiedzę niezbędną do efektywnego wspierania uczniów z SPE oraz promowania edukacji włączającej.
Program studiów obejmuje szeroki zakres tematów związanych z edukacją włączającą, w tym:
- Podstawy pedagogiki specjalnej –Teoria i praktyka pracy z uczniami o różnych rodzajach niepełnosprawności i trudności edukacyjnych.
- Edukacja włączająca – Zasady, cele i metody włączania uczniów z SPE do klas ogólnodostępnych.
- Diagnostyka pedagogiczna – Metody oceny potrzeb edukacyjnych uczniów oraz planowanie indywidualnych programów edukacyjnych.
- Metodyka pracy w edukacji włączającej – Techniki i strategie wspierające nauczanie i integrację uczniów z SPE w klasach ogólnodostępnych.
- Prawo oświatowe i organizacja systemu wsparcia – Przepisy prawne oraz organizacyjne aspekty funkcjonowania edukacji włączającej.
- Współpraca z rodzicami i opiekunami – Techniki współpracy i komunikacji z rodzinami uczniów z SPE, poradnictwo oraz wsparcie psychologiczne.
- Praktyki zawodowe – Praktyczne doświadczenie w pracy z uczniami z SPE w szkołach ogólnodostępnych oraz specjalnych.
Studia skierowane są do nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów oraz innych specjalistów pracujących lub planujących pracę w zakresie edukacji włączającej.
Oferta skierowana jest także do osób pragnących pogłębić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie wspierania uczniów z SPE w środowisku edukacyjnym.