Akademia Jagiellońska w Toruniu

Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej edukacji włączającej mają na celu przygotowanie specjalistów do pracy w zróżnicowanym środowisku edukacyjnym, w którym priorytetem jest integracja oraz włączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Program studiów zapewnia uczestnikom teoretyczną i praktyczną wiedzę, niezbędną do skutecznego wspierania uczniów z SPE oraz promowania edukacji włączającej w szkołach.

W trakcie studiów słuchacze zapoznają się z podstawami pedagogiki specjalnej, obejmującymi teorię i praktykę pracy z uczniami o różnego rodzaju niepełnosprawnościach oraz trudnościami edukacyjnymi. Omawiane są również zasady, cele i metody włączania uczniów z SPE do klas ogólnodostępnych, co stanowi fundament edukacji włączającej. Diagnostyka pedagogiczna, będąca integralnym elementem programu, pozwala uczestnikom na zdobycie umiejętności oceny indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz planowania dostosowanych do nich programów nauczania.

Studenci uczą się także metodyki pracy w edukacji włączającej, poznając techniki i strategie wspierające integrację oraz nauczanie uczniów z SPE w klasach ogólnodostępnych. Program obejmuje również zagadnienia prawne i organizacyjne, związane z funkcjonowaniem systemu wsparcia dla uczniów z SPE, w tym znajomość przepisów prawa oświatowego. Ważnym elementem studiów jest współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów z SPE, gdzie omówione są techniki komunikacji, poradnictwo oraz wsparcie psychologiczne dla rodzin.

Uczestnicy studiów mają możliwość zdobycia praktycznych doświadczeń podczas praktyk zawodowych, które odbywają się zarówno w szkołach ogólnodostępnych, jak i placówkach specjalnych, co pozwala na wszechstronne przygotowanie do pracy z uczniami z SPE.

Program studiów skierowany jest do nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów oraz innych specjalistów pracujących lub planujących pracę w obszarze edukacji włączającej. Oferta adresowana jest także do osób, które chcą pogłębić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnorodnych środowiskach edukacyjnych.

Skip to content